III. Kárpát-medencei Tehetségtábor - Beregszász, 2019. július 1-7.

A Magyar Természettudományi Társulat három, nagy hagyományú tanulmányi versenyt szervez. Az elmúlt tanévben legeredményesebb diákok számára ismét lehetőség adódott, hogy részesei legyenek a III. Kárpát-medencei Tehetségtábor egy hetes programjának, melyet idén Kárpátalján (Beregszász) szerveztek meg 2019. július 1-7. időszakban.
A Hevesy György Országos Kémia Verseny (melyet az Erdélyi Magyar Műszaki Tudományos Társaság szervez és bonyolít Erdélyben), III. fordulójának (országos szakasz) két első helyezettje (a VII. és VIII. osztályosok közül) vehetett részt a táborban, Durugy Attila (Jósika Miklós Elméleti Líceum, Torda) és jómagam, Dobra László Edgár (Nagy Mózes Elméleti Líceum, Kézdivásárhely).
Nagyon izgultam, hogy milyen lesz az idei tábor, mivel a tavaly is voltam a II. Kárpát-medencei Tehetségtáborban, és idén Ukrajna nagyon érdekes helynek ígérkezett.
Már vasárnap este elindultunk, és a hétfői napot is utazással töltöttük, ami elég unalmas volt, rengeteget kellett álljunk az ukrán határon, de végtére is volt idő ismerkedni az erdélyi csapattal. Mi voltunk az elsők, akik Beregszászra érkeztünk, de estére mindenki megérkezett, és egy jópofa ismerkedés során mindenkit megismertünk egy kicsit.
Másnap, a reggeli után elindultunk, hogy meglátogassuk a kendereskei Munkácsi Várat. Ebédre úticsomagot pakoltak, tehát bécsi szeletet ettünk, majd megnéztük a Szolyvai Emlékparkot, végül pedig elmentünk a Vereckei-hágóhoz. Este csillagász programon vehettünk részt.
Második nap Ungvárra utaztunk és meglátogattuk az Ungvári várat. Ebéd után elmentünk Szelmencre, amely egy kettéválasztott falu, az egyik fele ukrán, a másik fele szlovák területen fekszik és megtudtuk milyen nehéz volt régebb az embereknek, amikor nem volt még gyalogos határátkelés. Este színházba mentünk, ahol egy érzelmekkel teli darabot adtak elő.
A következő nap délelőtt ellátogattunk a szőlősi lovastanyára, ahol lovagoltunk, majd íjászkodtunk. Ebédre visszatértünk Beregszászra, este pedig felsétáltunk egy dombra, hogy megtekintsük a gyönyörű csillagos égboltot, majd másnap meglátogattuk a Huszti vár romjait, megcsodáltuk a gyönyörű kilátást a városra. Később városnéző sétán vettünk részt, majd visszatértünk a szállásra.
A tábor utolsó előtti napján, Beregszászon, városi akadályversenyen vettünk részt, ahol érdekes feladatokat kellett megoldjunk. Délután elmentünk a beregi tájházba, ahol szőttünk, majd tepertős pogácsát sütöttünk, este pedig Péterfalvára buszoztunk, ahol táncházat szerveztek számunkra.
Utolsó nap mi egy picivel korábban indultunk, mint a többiek, hogy átérjünk korán a határon, mert hosszú vonatút várt ránk, ami végül nagyon jól telt, mivel sokat beszélgettünk.
A táborban remekül éreztem magam és rengeteg új barátot szereztem. Nekem nagyon tetszett. Egy dolog nem volt túl jó, éspedig az, hogy nagyon sűrű volt a program, pont mint tavaly. Alig volt kis szabadidőnk a szálláson, amit az újonnan megismertekkel tölthettünk volna el.