Vermes Miklós Nemzetközi Fizikaverseny - Sopron, 2019. június 16-19.

Hagyományosan június 16-19. között zajlott Sopronban a Vas- és Villamosipari Szakképző Iskola, valamint a Soproni Egyetem Fizika és Elektrotechnika Intézetének szervezésében a Vermes Miklós Nemzetközi Fizikaverseny döntője, amelyen magyarországi és erdélyi középiskolás diákok mérték össze elméleti, illetve gyakorlati tudásukat, idén immár 35. alkalommal. Erdélyt az EMT szervezésében előzetesen lebonyolított helyi, megyei és országos szakaszokon legjobbnak bizonyult 14 diák képviselte.
Vasárnap, június 16-án reggel, az EMT kolozsvári székházától indult a kisbusz a 14 versenyző diákkal és a kísérővel Sopron felé, ahova este fele érkeztünk meg, a soproni Szakképzési Centrum Kollégiumába. Elfoglaltuk a szobákat a szálláshelyen, feliratkoztunk a városnézésre, majd mindenki elment ide-oda vacsorázni.
Másnap, a reggeli után részt vettünk a verseny megnyitóján, a soproni
Vas- és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnázium Aulájában, melyet követően az elméleti forduló külön termekbe osztva a diákokat a kiválasztott szak szerint. 12-ig tartott az elméleti versenyszakasz.

Megnyitó

Ebéd után 15.00 órakor meghallgattuk Wiedemann László előadását, majd szabadprogram és vacsora következett.
Harmadnap került sor a gyakorlati mérésekre. A mechanika és az elektromosságtan a Vas-és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnáziumban, a hőtani gyakorlatok pedig a Soproni Egyetem, Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar, Fizika és Elektrotechnika Intézetben zajlottak.
Délután városnéző kisvonatra ültünk a Tűztoronynál és megcsodálhattuk Sopron városát, melyet szabadprogram követett.
Utolsó nap az ünnepélyes eredményhirdetés után az első helyen végzett diákok (a többiek jelenlétében) megkoszorúzták Vermes Miklós mellszobrát, majd elindultunk a hosszú hazaútra.

Ágoston-Jancsi Anna, kísérő
János Zsigmond Unitárius Kollégium, Kolozsvár

-------------------------------------------------------

Július 15-én indultam Kolozsvárra, éjjel, ahol az Unitárius Kollégium bentlakásában aludtam egy másik versenyzővel
együtt és másnap reggel indultunk az erdélyi csapattal Sopronba. Körülbelül 11 óra utazás után megérkeztünk,
útközben Budapesten is áthaladtunk és nagyon jó volt látni a várost. Este lepakoltunk a szobánkba, elmentünk
vacsorázni egy pizzázóba és lefekvés előtt kicsit még készültünk a versenyre.
Másnap reggel 9.00 órától, a megnyitó után volt a verseny elméleti fordulója, melyre 3 óránk volt.
A mechanika kategóriát választottam, 5 érdekes feladatot kaptunk, voltak közöttük könnyebbek és nehezebbek is.
Ezután ebédeltünk, délután pedig részt vettünk egy előadáson az iskolában. Itt kísérletekkel is szemléltetve szó
volt rugók és szálak megnyúlásáról, a vonalsűrűségről, és később  láthattunk egy kísérletet, ahol megváltozott
egy áramkörben az áramerősség azáltal, hogy a tekercs vasmagjába egy levegőréteg került.
Az előadó alaposan levezette a kapott végeredményeket, így nem volt nehezen érthető.
Később sétáltunk a városba, beszélgettünk és este a budapesti szobatársunkkal is jobban összeismerkedtünk.
Másnap a másfél órás gyakorlati forduló következett, ahol mi egy inga lengésidejéből és a lengésidőből akkor,
amikor a szál 5 cm-rel rövidebb, ki kellett számoljuk az inga hosszát és a gravitációs állandót. Utána csocsóztunk
az ebédlőben, ebédeltünk és elmentünk a kisvonatos városnézésre. Itt a vonatból láttuk a parkot is, ahová délután
visszamentünk sétálni. A vonatozás után felmentünk a tűztoronyba, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt az egész
városra, majd még egyszer körbesétáltuk a főteret. Este sokat beszélgettünk a szobatársainkkal és azokkal,
akikkel együtt utaztunk. Másnap a díjkiosztó után hazaindultunk, újabb hosszú utazás után Kolozsvárra érkeztünk.
Én még egy éjszakát az EMT vendégszobájában töltöttem és másnap utaztam haza Kolozsvárról, így alkalmam
nyílt egy rövid városnézésre.
A verseny ideje alatt sok élménnyel gazdagodtam és megismerkedtem más diákokkal, akikkel sok közös pont
volt az érdeklődési körünkben.